Niedawno robiłem remiks projektu 3D lampki, gdzie klosz miał wzór plastra miodu. W swojej wersji zastosowałem ciekawy wzór voronoi.
W tym wpisie. Pokażę jak się projektuje taki wór w programie Fusion 360.
Zanim zaczniemy to kilka słów na temat samego wzoru. Nazwa Voronoi pochodzi od nazwiska Georgija Voronoya, ukraińskiego matematyka z przełomu XIX i XX wieku. Matematyk ten pracował głównie nad teorią liczb i geometrią. Opisał matematyczne struktury, które dziś nazywamy diagramami Voronoi.
Voronoi to podział przestrzeni na „obszary wpływu” wokół punktów. Każdy punkt ma swoją komórkę – zawiera wszystkie miejsca bliżej niego niż do innych punktów.
W dzisiejszych czasach w sieci można znaleźć świetne kalkulatory do generowania takich wzorów, poniżej adres jednego z nich który zostanie użyty do przygotowania wzoru.
https://voronoi-editor.web.app
Wykonanie klosza lamki rozpoczynamy od narysowania w fusion okręgu o właściwej średnicy a następnie wyciągamy z niego bryłę (za pomocą narzędzia extrude, walec do właściwej średnicy). W moim przypadku średnica klosza to będzie 75mm, a wysokość 106mm.

Rysunek rozpoczynamy od kształtu okręgu
Gdy otrzymamy bryłę musimy obliczyć długość obwodu walca tak by przygotować odpowiedni, proporcjonalny wzór voronoi.
Obliczanie wzoru obwodu koła znane ze szkoły podstawowej:|
O=2πr
Czyli w naszym przypadku:
O = 2 * 3,141592 * (75/2)
O = 235,62
A zatem nasza siatka powinna mieć proporcje po zaokrągleniu: 106 x 236. Przechodzimy teraz na stronę generatora voronoi (adres wyżej), i przygotowujemy odpowiedni rysunek. Aby precyzyjnie obejrzec w generatorze wynik użyłem wartości 212 x 472, co zachowuje oryginalne proporcje.

Ustawienia siatki voronoi w generatorze
Po ustawieniu parametrów w generatorze, należy wyeksportować plik w formacie SVG który następnie importujemy do fusiona. Obraz wstawiamy na płaszczyznę styczną do powierzchni walca i skalujemy tak by węższa krawędź była mniej wiecej zgodna z wysokością walca.

Rysunek po zaimportowaniu

Narzędzie wypukłość
Następnie za pomocą narzędzia z menu „utwórz -> wypukłość” nakładamy obszary rysunku w formacie svg na walec, ustawiamy parametr wycięcia (u mnie 2mm) i gotowe. Teraz należy tylko wyciąć w walcu otwór i możemy drukować.

Model po obróbce.

Gotowa lampka
Jak widać na tym przykładzie operacja jest bardzo prosta. W ten sam sposób możemy nanosić na okrągłe płaszczyzny dowolne kształty czy napisy.
R.